Na 38 jaar gewoond te hebben op het schip "Vrijheid" in Eernewoude gaan de eigenaren verhuizen van de zelf opgebouwde en ingetimmerde luxe motor (1987/1988) naar een nieuw gebouwde Houseboat van Spruyt Heerenveen. HDeze Houseboat is waarschijnlijk in april 2026 gereed en komt op de huidige vaste ligplaats in Eernewoude te liggen. Het schip is natuurlijk gekeurd als varend woonschip boven de 20 meter op 13 april 2021. Certificaat geldig tot 2028!. Vlakrapport en certificaat zijn aanwezig.
De geschiedenis is bekend van het schip. In 1963 is het schip verlengd met 3 meter. Het complete schip onder de waterlijn is geverfd in 2021 op de helling.
Het dak van het schip zit in de 2 componentenverf. In 2024 is de buitenkant aangepakt. Dit is in een 1 componenten verf gebeurd (behalve het dak).
De 1e eigenaar heeft het schip gehad van 1926-1963, Gevaren met aardappelen en suikderbieten. De 2e eigenaar van 1963-1973, de 3e eigenaar van 1973-1987 en de huidige eigenaren van 1987 tot hede.
Voor schepen van 1985 en jonger moet de verkoper kunnen aantonen dat de btw is betaald. Voor schepen van 1984 en ouder geldt een btw vrijstelling.
Ballast ca. 500 kg:
Er zit onder de generator 1 m2 meter beton van ca. 30 cm dik. Dit is er in gezet om de tanks aan de andere kant te compenseren in gewicht.
Verder nog 2 stukken ijzer onder de dieseltank.
Inspectieglas
Handmatig
combimagnetron
CV
De stahoogtre van de achterkajuit is ca. 1.88, stuurhuis ca. 2.13, salon met kombuis loopt van 2.13 naar 2.22, kinderslaapkamer a. 2.08, toilet en douche ca. 2.05, hal is ca. 2.05, berging in de punt is ca. 1.65, wasruimte is ca 1.92, machinekamer is ca 1.75 en logeerkamer in de punt is ca. 2.15.
De afmeting van de stuurhut is ca. 4 meter lengte en ca. 3 meter breed.
12/30
12V
24V
220V
24 volt voor de vuilwaterpomp en 24 volt voor de startmotor.
Er zit geen boegschroef in het schip.
2 accu's aangeschaft in 2024 en 2 accu's van 2020.
Servicebeurt motor is 2024 en service aggregraat is zomer 2025.
De DAF is er later ingezet. Hiervoor was het een Deutsch motor.
2 stuks spudpalen. 1 is handmatig te bedienen en zit achter en 1 is electrisch te bedienen en zit voor. De lengte van de stalen paal is ongeveer 3 meter.
De bijboot met motor welke op het dek staat zit niet bij de koop inbegrepen.
Elektrisch
Aanvaringsschot in de punt
Er zit een gasaansluiting van de wal naar het schip voor de gas geiser. Deze zorgt voor het warme water en de cv verwarming. Er zit geen gasbun in het schip.
Deze documentatie is met zorg samengesteld. Aan de inhoud kunnen echter geen rechten worden ontleend. Neemt u s.v.p. contact op met de desbetreffende makelaar die het schip in zijn portefeuille heeft. De maten en gewichten hoeven geen exacte maten te zijn. Wijzigingen voorbehouden. Wij raden altijd een expertise aan.